Evangelisatie in Staphorst

Evangelisatie in Staphorst

In 2017 legde de Heere kerkelijk Staphorst op mijn hart. Tijdens een evangelisatieavond in dat jaar waar ik veel zoekende zielen tegenkwam, was het duidelijk. Hier moest ik ook heen. Ik ben voor het eerst in Staphorst geweest op de voorjaarsmarkt in 2018, samen met evangelisten uit de Noordoostpolder. Op dat moment werd opnieuw bevestigd dat de Heere mij ook dit werkgebied heeft gegeven en ik mij daarop daarop moest focussen.

Om ook daar Jezus’ onvoorwaardelijk aanbod van genade aan iedere zondaar te verkondigen. De velden zijn ook in dit gebied wit om te oogsten. Mijn roeping heeft daar nog een focus. De focus is de Reformatorische wereld. Ik ken deze wereld van binnenuit en begrijp hun geestelijke worstelingen, hun vaak wanhopige en oneindig gezoek in zichzelf. Hun getob in de ziel over on-Bijbelse voorwaarden. Dat is de strijd die er is om in te gaan door de enge poort. Het is met mij zoals bij de bezetene uit het land van de Gadarenen nadat hij bevrijd was en in de boot wilde stappen om met Jezus mee te gaan. Jezus echter stond hem dat niet toe en stuurde hem naar zijn vaders huis om de grote dingen te verkondigen die hij ervaren had. Markus verwoordt het zo in hoofdstuk 5 vers 18 tot 20: “En toen Hij in het schip ging, smeekte degene die bezeten was geweest Hem of hij bij Hem mocht blijven. Jezus stond hem dat echter niet toe, maar zei tegen hem: Ga naar uw huis, naar de uwen, en bericht hun alles wat de Heere voor u gedaan heeft, en hoe Hij Zich over u ontfermd heeft. Toen ging hij weg en begon in het gebied van Dekapolis alles te verkondigen wat Jezus voor hem gedaan had, en ze verwonderden zich allen”. Zo moest ik ook terug naar de kerkelijke wereld waaruit ik afkomstig ben.

Staphorst heeft ca. 17.000 inwoners waarvan er, voor zover ik kan inschatten, er hooguit 8.000 kerkelijk zijn. Dan zijn er nog 9.000 (!) onkerkelijk op weg naar die nooit-eindigende-eeuwigheid. Daarbij komt dat ook binnen de kerken de velden wit zijn om te oogsten. Velen, velen, misschien wel duizenden, weten zichzelf niet behouden. Zij zijn niet wedergeboren en zijn net als onkerkelijke mensen op weg naar het oordeel en die gruwelijke plaats “waar de worm niet sterft en het vuur niet zal worden uitgeblust”. Ik ga met anderen uit “in de heggen en steggen” om jong en oud de blijde en verlossende boodschap van redding, genezing en bevrijding door Jezus te brengen. Samen redden wat er te redden valt.

Immers de waarde van een mensenziel is zo oneindig groot in Gods ogen (en dus ook voor ons) dat er een hevig brandend vuur van de heilige Geest in iedere wedergeboren gelovige zou moeten branden om hen die ten dode wankelen, te redden van het eeuwige verderf. De ontvangen liefde, uitgestort door de Heilige Geest in ons hart, dringt mij en mijn mede evangelisten en vrijwilligers van de Stichting deze liefdes-boodschap te verkondigen. Om hen zo te redden van de buitenste duisternis waar altijd aanhoudend kermend en weeklagend gehoord wordt: “Had ik maar, had ik maar, had ik maar, had ik maar!”

Daarom staan wij wekelijks op de markt op de woensdagmorgen en op elke gelegenheid zoals braderieen en jaarmarkten en aanbiddingsavonden in Staphorst. Wij ondersteunen andere initiatieven die hetzelfde doel hebben zoals “Geloofsavonden”.

Vragen over het geloof?

Neem gerust contact op met onze Evangelist, hij beantwoord graag al u vragen over God, het geloof, de Bijbel of andere dingen. 

download